Większość blogów założonych przez korporacje, które chciały być na czasie i wychodząc naprzeciw web 2.0, nadać inny wymiar kontaktom ze swoimi klientami czy użytkownikami produktów, odniosły - co tu owijać w bawełnę - dużą porażkę.

Dlaczego? Bo są nudne do granic możliwości. Same firmy przyznają również, że ich blogi nie dodały niczego nowego ani kontaktom z klientami, ani w żadnym innym aspekcie.

Ostatnio Forrester Research zbadał 90 blogów B2B firm znajdujących się na liście Fortune 500 oraz ok. 180 managerów działających w B2B.

Wyniki badania są jednoznaczne. Większość zbadanych blogów jest ponura i nie stymuluje dyskusji.
70% pisało o biznesie lub stronie technicznej.
74% bardzo rzadko otrzymywało jakiekolwiek komentarze.
56% redystrybuowała swoje komunikaty prasowe lub inne informacje publiczne.
53% managerów B2B uważa, że blogowanie nie ma dla nich żadnego znaczenia i nie ma żadnego wpływu na strategię.
Pozostałe 47% uważa, że blogowanie jednak ma wpływ.

Liczba nowych blogów wśród firm, które bada Forrester spadła w 2008 do 3, gdy w 2006 było to aż 36!

Fakty są smętne, bo skoro blogi są takie, to i los ich jest z góry zdeterminowany, kwestią otwartą pozostaje czas po jakim zostaną zamknięte lub zarzucone. Chyba najgłośniejszą polską porażką jest blog Frosty.

Najciekawsze są jednak konkluzje badania Forrestera. Wcale nie odradzają firmom odchodzenia od blogów - raczej doradzają, aby je lepiej "przyprawić".

Przepis na sukces:

1/ Dodaj trochę ciekawych szczegółów od kuchni. Może blog powinien być pisany przez szefa firmy, który w ciekawy sposób opowiada o kulisach podejmowania decyzji?
Ciekawe przykłady:
- blog prowadzony przez CEO firmy Sun Jonathan Schwartz’s blog
- Tibco “Greg the Architect
- Indium Dr. Lasky’s Blog

2/ Przygotuj strategię bloga: do kogo mówisz i jaki jest twój cel. Blog firmowy nie może być spontaniczny i na wszystkie tematy jakie się pojawią czyli Spontan Kontrolowany.

3/ Publikuj regularnie.

4/ Wybierz do prowadzenia bloga osobę o zdecydowanej osobowości i pozwól, aby jej osobowość kształtowała zawartość.

5/ Wybierz do prowadzenia bloga osobę, która rozumie komunikację w internecie i wie czego szukają internauci.

6/ Nie wszystkie wpisy muszą być akceptowane przez dział prawny. Nie oddawaj władzy nad blogiem prawnikom.

7/ Unikaj projektu opartego na flashu. Nikt w internecie nie chce oglądać przed długie minuty pięknie zanimowanego logo firmy. Czas internautów jest bardzo cenny i jeżeli nie przykujesz ich uwagi w pierwszej chwili, tracisz czytelnika.

8/ Dostarczaj ciekawą treść, bo w internecie obowiązuje zasada "Bądź przydatny internautom lub zgiń!".

A jednak warto prowadzić blog. Dlaczego? Jest wartością dodaną, o ile dobrze zrobiony.

Prowadzenie bloga to bardzo specyficzne zajęcie i wymaga swojej własnej strategii. Nie można tu przełożyć strategii z innych mediów.

Bo blog to rozmowa, prawda?

I pomimo, że "tylko" rozmowa, to jednak blog ma swoją wartość. Nie da się jej zmierzyć ilością komentarzy czyli 'esencją rozmowy'. Ważniejsza jest ilość odwiedzin i rosnąca ilość subskrybentów - to oznacza, że cenią co piszesz.
Ta grupa ludzi najprawdopodobniej będzie najwierniejszymi ambasadorami Twojej marki.
0 Response to 'Blogi Korporacyjne w USA to Wielka Klapa, ale Dobrze jest Wyciągnąć Wnioski jeśli Planujesz Założyć Blog Firmowy'